Købsvilkår
1. Generelt
1.1 Disse købsvilkår («Vilkårene») gælder mellem Lensway Group AB, organisationsnummer 556579-3188 («Lensway») og kunden ved køb og bestillinger via www.lensway.dk («Hjemmesiden») og vores automatiske abonnementtjeneste.
1.2 De varer og tjenester, der tilbydes på Hjemmesiden, leveres af Lensway.
1.3 Hvis du har spørgsmål, kontakt Lensway Group AB, Österögatan 4, 164 40 Kista, e-mail kundeservice@lensway.dk, telefon: 80 88 27 06.
2. Bestilling
2.1 Når du handler på Hjemmesiden, kan du enten foretage en engangsbestilling af kontaktlinser, tilbehør, briller eller solbriller, eller vælge at begynde at abonnere med Lensways kontaktlinseabonnement.
2.2 For at kunne foretage en bestilling af produkter eller indgå en abonnementsaftale på Lensways kontaktlinseabonnement må du som kunde godkende Klarnas vilkår og Vilkårene. Ved at godkende Klarnas vilkår og Vilkårene binder du dig til at følge disse. Vi beder dig også om at læse Lensways privatlivspolitik og Klarnas privatlivspolitik for at få fuldtændig information om hvordan Lensway og Klarna behandler dine personoplysninger som separate personoplysningsansvarlige.
2.3 Når vi modtager din bestilling, bekræfter vi bestillingen og sender automatisk en ordrebekræftelse til dig på den e-mailadresse du opgav ved bestillingen. Aftale om køb er indgået med dig som kunde når Lensway har bekræftet din engangsbestilling gennem ordrebekræftelsen. Aftale om kontaktlinseabonnement er indgået mellem dig som kunde og Lensway når Lensway har bekræftet din engangsbestilling via en ordrebekræftelse og dit kontaktlinseabonnement gennem en separat abonnementbekræftelse. I ordrebekræftelsen finder du information om produkter, pris, fakturerings- og leveringsadresse. Har du valgt at abonnere på produkter gennem et kontaktlinseabonnement, vil der sendes en separat e-mail (abonnementbekræftelse) med information om det valgte abonnementet. Læs ordrebekræftelsen og abonnementbekræftelsen grundigt igennem når du får dem, og tjek at ordrebekræftelsen og abonnementbekræftelsen er korrekt.
2.4 Når vi behandler din bestilling informerer vi dig per e-mail, hvis nogle af de bestilte varer ikke er tilgængelige eller hvis der er problemer med din bestilling Hvis nogle af de varer, du har bestilt, ikke er tilgængelige, vil Lensway kunne tilbyde dig erstatningsprodukter med tilsvarende kvalitet og pris. Hvis Lensway ikke har mulighed for at tilbyde dig andre varer, eller hvis du ikke godkender tilbuddet, tilbagebetaler Lensway det tilsvarende beløb via Klarna inden for 10 dage fra Lensway har modtaget din bestilling. Lensway tilbagebetalerbeløbet via Klarna med samme betalingsmetode, som du benyttede ved købet.
2.5 Vi forbeholder os retten til at annullere din bestilling eller en del af den hvis produkterne er udsolgte. Hvis et produkt er udsolgt, får du besked om dette, eventuelt sammen med information om hvad vi kan tilbyde i stedet. Du får mulighed for at acceptere vores nye tilbud med de ændringer vi angiver, sammenlignet med din bestilling, eller at annullere bestillingen helt.
2.6 Under afsnit «3. Bestilling via Lensways kontaktlinseabonnement» og «4. Bestilling af prøvebriller» fremgår de spesifikke vilkår der gælder ud over det der er angivet ovenfor ved bestilling af kontaktlinseabonnement og Lensways prøvebriller.
3. Bestilling via Lensways kontaktlinseabonnement
3.1 «Kontaktlinseabonnement» indebærer, at Lensway automatisk lægger bestillinger ind for dig på kontaktlinser, linsevæske, komfortdråber, etuier, brilletilbehør og rengøringsprodukter («Tilbehør») i henhold til dit forhåndsvalgte leveringsinterval fra 1 måned op til 12 måneder, og trækker betalingen for bestillingen på din forhåndsdefinerede betalingsmetode.
3.2 Når du bestiller Tilbehør via Hjemmesiden kan du vælge at benytte Lensways Kontaktlinseabonnement. Når du vælger at benytte Lensways Kontaktlinseabonnement godkender du, at Lensway automatisk lægger ind bestillinger for dig på Tilbehør, som du har valgt ved indgåelsen af Kontaktlinseabonnementet. Levering gennemføres i henhold til dit forhåndsvalgte leveringsinterval. Ved bestilling af et Kontaktlinseabonnement kan du vælge at få dine forhåndsvalgte produkter leveret med et leveringsinterval fra 1 måned op til 12 måneder. De produkter, som Kontaktlinseabonnementet inkluderer, vil blive leveret i henhold til det forhåndsvalgte leveringsinterval, frem til du som kunde pauser eller opsiger Kontaktlinseabonnementet. Levering af produkter sker til den adresse du opgav ved bestillingen, eller til et nærliggende udleveringssted.
3.3 For tjenesten tilbyderr vi følgende betalingsmetoder i samarbejde med Klarna Bank AB: kreditkort/bankkort (Visa samt MasterCard), faktura, direktebetaling via bankkonto. Når du har tegnet et kontaktlinseabonnement, vil betalinger gennemføres med den betalingsmetode du har angivet ved dit første køb.
3.4 Debitering/udstedelse af faktura sker i forbindelse med udsendelse. Har du valgt at betale med kreditkort/bankkort eller direktebetaling via Klarna, og dit kort er udløbet eller spærret, vil abonnementet blive opsagt automatisk.
3.5 Prisen for de produkter der omfattes af dit Kontaktlinseabonnement baseres på gældende listepris ved henholdsvis køb/udsendelse af ordre. Ved køb af produkter via kontaktlinseabonnement er moms altid inkluderet i prisen. For at se gældende listepris, besøg www.lensway.dk. For Kontaktlinseabonnementordre er der altid fri fragt. Hvis du, når du modtager en forsendelse, ikke vil betale den gældende listepris, har du som kunde ret til at returnere dine produkter.
3.6 Abonnementet på dine produkter gælder indtil videre og har ingen bindingsperiode. Du har ret til at afslutte dit abonnement, når du vil. Som forbruger har du en lovfæstet ret til at fortryde sit køb inden 14 dage fra du har modtaget dine produkter. Ud over den lovfæstede fortrydelsesret tilbyder Lensway 90 dages åbent køb fra du har modtaget dine produkter, forudsat at produkterne er i oprindelig stand. Med oprindelig stand menes uskadet, umærket og ubrudt originalpakning hvor en eventuel plombering ikke er brudt. For mere information om fortrydelsesret og åbent køb se afsnit «9. Fortrydelsesret i 14 dage i henhold til loven» og «10. Åbent køb i 90 dage».
3.7 Vi informerer dig om kommende leveringsdato på Mine Sider under fanen «Mit abonnement» 5 dage før næste udsendelse samt via via e-post. Du kan nemt pause en udsendelse eller afslutte dit abonnement via Mine Sider eller ved at kontakte vores kundeservice.
4. Lensways prøvebriller
4.1 Når du låner prøvebriller hjem, kan du vælge mellem 1–4 par briller som du kan låne omkostningsfrit i 10 dage. Din prøvetid begynder, når du har modtaget din pakke med posten. Vi tilbyder ikke hjemlån på mærkebriller eller solbriller.
4.2 Du kan kun have én aktiv ordre på prøvebriller ad gangen. Når du har modtaget en e-mailbekræftelse på at vi har modtaget din retur etfer at du har sendt dine prøvebriller tilbage til os, kan du vælge nye briller at prøve derhjemme.
4.3 Når din 10 dages prøvetid derhjemme er slut, returneres alle prøvebriller i de samme æsker (yder- og inderboks), som de kom i. Du finder returetiketten i din pakke. Returfragten er forhåndsbetalt af os.
4.4 Hvis varen er blevet håndteret i større grad end nødvendig, er du ansvarlig for varens værdireduktion ved en retur. Lensway praktiserer fuldstændig værdireduktion (det vil sige hele varens værdi), hvis returneret vare er i helt ubrugelig stand.
4.5 Hvis brillerne ikke returneres til os, når hjemlånsperioden er forbi, vil Lensway sende en påmindelse via e-mail. Hvis vi ikke hører fra dig indenfor 14 dage, vil hjemlånsordren behandles som en almindelig købsordre, og du vil modtage en faktura tilsvarende brillernes ordinære pris.
5. Pris
Alle priser på Hjemmesiden angives i DKK, og alle priser er inklusive 25% moms, eventuel fragtomkostning opgives på kassesiden. Vi forbeholder os ret til slutsalg samt fejlpriser og prisjusteringer.
6. Betaling
Kundebetalinger håndteres af Lensways samarbejdspartner Klarna Bank AB. Du kan betale via kort, direktebetaling, delbetaling, Klarna faktura og Klarna konto.
7. Afbestilling
Lagervarer sendes hurtigt, og for at vi skal kunne ændre din ordre før den afsendes, er det bedste alternativ at du som kunde kontakter kundeservice på 80 88 27 06. Hvis du alligevel vil sende en e-mail til kundeservice@lensway.dk, så sørg for at du vælger fanen "Afbestilling/ændring af ordre". Hvis varen allerede er sendt, kan du altid returnere bestillingen efter levering ved at benytte dig af fortrydelsesret eller åbent køb (se mere information nedenfor).
8. Levering
8.1 Vores målsætning er at sende de varer, vi har på lager, indenfor 2 hverdage fra bestillingsdato, og varer, der ikke er på lager, indenfor 10 dage. Vores målsætning er, at hvis du har bestilt skræddersyede briller, vil du modtage disse indenfor 5–7 dage fra bestillingsdato. Med forbehold for forsinkelser udenfor Lensways kontrol vil den totale leveringstid ikke overstige 30 dage.
8.2 Vi beder dig om at tjekke dine varer hurtigst muligt efter levering for at afdække eventuelle skader, fejl eller mangler. Hvis varen er defekt, må du ikke bruge den, men reklamere varen i henhold til afsnit «11. Reklamation og klager».
9. Fortrydelsesret i 14 dage i henhold til loven
Ved køb af varer på Hjemmesiden har du som kunde 14 dages fortrydelsesret ifølge loven. Fortrydelsesretten gælder fra du har modtaget den vare, du har bestilt. Som kunde hos Lensway har du i tillæg til den lovfæstede fortrydelsesret også åbent køb i 90 dage.
9.1 Hvis du vil benytte dig af fortrydelsesretten:
For at kunne benytte fortrydelsesretten skal du give Lensway besked om at du vil fortryde dit køb indenfor 14 dage fra du har modtaget varen. Besked om at du vil benytte din fortrydelsesret skal sendes til kundeservice@lensway.dk. I din e-mail skal følgende information fremkomme: At du vil benytte dig af din fortrydelsesret, dit navn, adresse, e-mailadresse, ordrenummer samt hvilke varer returen gælder. Du kan også benytte dig af Konsumentverkets fortrydelsesblanket https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett
Du bør umiddelbart og senest indenfor 14 dage efter du har sendt os en e-mail om at du fortryder dit køb, returnere produkterne til os. Hvis der følger en returfragtseddel med i forsendelsen, kan du benytte denne ved retur af dine varer. Kontakt venligts kundeservice via kundeservice@lensway.dk for at få en returfragtseddel, hvis der ikke medfølger en sådan returfragtseddel. På returfragtsedlen opgives returadressen. Vælger du ikke at benytte returfragtsedlen, skal din retur sendes til følgende adresse: Lensway Group AB, Österögatan 4 164 40 Kista.
9.2 Fortrydelsesretten gælder ikke ved:
- Produkter der på grund af sundheds- eller hygiejneårsager er forseglede (plomberede), og hvor forseglingen (plomberingen) er brudt af dig.
- Produkter der på grund af sundheds- eller hygiejneårsager er forseglede (plomberede), og hvor forseglingen (plomberingen) er brudt af dig.
- Et produkt der hurtigt kan forringes eller blive for gammelt.
- Hvis skade på produkter er opstået pga. skødesløs håndtering.
9.3 Tilbagebetaling og omkostninger ved retur
Hvis du fortryder dit køb, vil tilbagebetaling ske uden unødvendig forsinkelse og senest inden 14 dage fra Lensway har modtaget din retur. Tilbagebetalingen vil ske af alle betalinger vi har modtaget fra dig, inklusive leveringsomkostninger. Du er ansvarlig for returfragt og produkternes tilstand ved retur, produkterne bør derfor sendes godt indpakket og i originalpakken. På tilbagebetalingsbeløbet forbeholder vi os retten til at fratrække en sum tilsvarende værdireduktion sammenlignet med varens oprindelige værdi i tilfælde hvor varen er blevet håndteret i større grad end nødvendigt, og hvor værdien er reduceret.
Glem ikke at give besked om din retur til Klarna, så vil din faktura nemlig sættes på pause mens vi håndterer din retur. Dette kan du nemt gøre via Klarna-appen, Klarnas hjemmeside eller ved at ringe til Klarna på +46 08-120 120 10.
10. Åbent køb i 90 dage
10.1 På samtlige produkter har vi 3 måneders fortrydelsesret. Indenfor 3 måneder fra du har modtaget varen, har du ret til at returnere den.
10.2 Ved retur står Lensway for fragtomkostningen. Har du fået en returseddel i pakken, benytter du den. Hvis ikke kontakter du vores kundeservice før du foretager en retur.
10.3 Åbent køb gælder ikke ved:
- Produkter der på grund af sundheds- eller hygiejneårsager er forseglede (plomberede), og hvor forseglingen (plomberingen) er brudt af dig.
- Produkter der er producerede i henhold til dine anvisninger, eller som ellers har fået et tydelig personligt præg (bemærk at dette ikke gælder for enkeltslebne briller).
- Et produkt der hurtigt kan forringes eller blive for gammelt.
10.4 Hvis du returnerer dine varer, vil tilbagebetaling ske uden unødvendig forsinkelse og senest inden 14 dage fra Lensway har modtaget din retur. Tilbagebetalingen vil ske af alle betalinger vi har modtaget fra dig, inklusive leveringsomkostninger og returomkostninger. Du er ansvarlig for og produkternes tilstand ved retur, produkterne bør derfor sendes godt indpakket og i originalpakken. På tilbagebetalingsbeløbet forbeholder vi os retten til at fratrække en sum tilsvarende værdireduktion sammenlignet med varens oprindelige værdi i tilfælde hvor varen er blevet håndteret i større grad end nødvendigt, og hvor værdien er reduceret. Ved returer af produkter som ikke omfattes af vilkårene for fortrydelsesret eller åbent køb, vil Lensway ikke tilbagebetale beløbet for varen eller stå for leveringsomkostninger og returfragt.
10.5 Glem ikke at give besked om din retur til Klarna (hvis du ikke har valgt at betale via kreditkort/bankkort), så vil fakturaen nemlig blive sat på pause mens vi håndterer din retur. Dette kan du nemt gøre via Klarna-appen, Klarnas hjemmeside eller ved at ringe til Klarna på +46 08-120 120 10.
11. Reklamation og klager
11.1 Vi kvalitetssikrer alle produkter, inden de bliver sendt til dig. Skulle produktet alligevel være beskadiget eller fejlsendt, når du modtager det, forpligter vi os i henhold til gældende forbrugerbeskyttelseslovgivning at udbedre manglen uden beregning. Du skal altid kontakte os for at få det godkendt, inden du sender en defekt vare tilbage. Reklamasjonen skal sendes umiddelbart, efter at mangelen er oppdaget. Reklamation skal senest to måneder efter, at du har oppdaget feilen. Du har reklamasjonsrett i tre år og to måneder fra det tidspunkt, hvor du har modtaget varen.
11.2 Eventuelle fejl og mangler skal altid anmeldes via vores reklamationsformular, hvor kan vælge, om det er angående kontaktlinser eller briller. Hvis det ikke lykkes os at rette op på fejlen eller levere et lignende produkt, tilbagebetaler vi dig for det defekte produkt i henhold til gældende forbrugerlovgivning. Vi forbeholder os retten til at afvise en reklamation, hvis det viser sig, at varen ikke er fejlagtig i henhold til gældende forbrugerlovgivning. Ved reklamationer følger vi retningslinjer fra Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
12. Ansvarsbegrænsning
12.1 Vi tar ikke ansvar for indirekte skader, med mindre andet følger af tvingende lovgivning, som kan opstå på grund af produktet.
12.2 Vi accepterer ikke ansvar for forsinkelser/fejl som følge af omstændigheder som Lensway ikke har kontrol over (Force Majeure). Disse omstædigheder kan for eksempel være arbekdskonflikt, brand, krig, myndighedsbeslutninger, reduceret eller udeblevet levering fra leverandør som følge af disse omstændigheder. Hvis en sådan situation skulle opstå, vil Lensway give dig besked om dette. Videre tages ikke ansvar for eventuelle forandringer på produkter/produktegenskaber der er blevet ændret af aktuel leverandør og andre faktorer udenfor vores kontrol.
13. Produktinformation
Vi tager forbehold for eventuelle trykfejl på denne hjemmeside og for at produkter kan blive udsolgt. Vi garanterer ikke at billederne gengiver produkternes nøjagtige udseende, da en vis farveforskel kan forekomme afhængig af billedeskærm, fotokvalitet og opløsning. Vi prøver altid på bedst mulig måde at eksponere produkterne så korrekt som mulig.
14. Information om Cookies
En cookie er en lille tekstfil der gemmes på din computer, for eksempel for at give dig som besøgende adgang til forskellige funktioner. Lensway benytter cookies på hjemmesiden www.lensway.dk for at sikre hjemmesidens funktionalitet, for at gøre det lettere for dig som besøgende, til analyseformål til at måle besøgsstatistikk og besøgerens adfærd på hjemmesiden samt til markedsføringsformål, for eksempel for at kunne vise relevante annoncer. Enkelte af disse cookies er såkaldte tredjepartscookies, såsom Googles annoncenetværk og affiliatenetværk. Disse placeres af tredjepart og benyttes af dem. For mere information om deres brug af cookies henviser vi til pågældende selskabs cookiepolicy.
Lensway placerer nødvendige cookies, når du besøger hjemmesiden for at kunne sikre hjemmesidens funktionalitet, for at huske dit samtykke og for at kunne huske hvornår du har lagt en vare i indkøbskurven. Hjemmesiden vil ikke fungere korrekt uden disse cookies, hvilket indebærer, at de er aktiveret som standard og ikke kan deaktiveres. Lensway behandler oplysninger som indsamles via sådanne nødvendige cookies med støtte fra en berettiget interesse, hvor Lensways interesse i at kunne levere en fungerende e-handelsside vejer tungere end din interesse i ikke at få sådanne oplysninger behandlet.
Placering af cookies, der sker i markedsføringsøjemed, sker kun efter indhenting af dit udtrykkelige samtykke. Det er muligt at indstille din browser så den automatisk afslår cookies. Du kan også afslå/fravælge placeringen af cookies som sker i markedsføringsøjemed, i afkrydsningsfeltet for samtykke er vises, når du besøger hjemmesiden. Du kan altid ændre dine indstillinger efterfølgende under «Cookie Settings», som du finder nederst på hjemmesiden for at tilbagekalde et samtykke. For mere information, se Lensways Cookiepolicy.
15. Information om Lensways behandling af dine personoplysninger
15.1 Ved at handle hos Lensway Group AB, Org.nr. (556579-3188) vil Lensway behandle dine personoplysninger i henhold til Lensways databeskyttelsespolicy («Lensways privatlivspolitik»). Vi værner om din personlige integritet og indsamler ikke flere oplysninger end nødvendigt. Vi sælger eller overfører aldrig dine opplysninger til tredjepart uden retslig grund.
15.2 Lensway Group AB, Org.nr. (556579-3188) er personoplysningsansvarlig for behandlingen af personoplysninger, som du som kunde har givet til os. Dine personoplysninger behandles af os for blandt andet at kunne håndtere din bestilling, samt i de tilfælde hvor du har ønsket nyhedsbrev eller kampagnetilbud, for at kunne tilpasse markedsføringen til dine individuelle behov. Når det kommer til behandling af personoplysninger i betalingsprocessen, er Klarna Bank AB personoplysningsansvarlig.
15.3 Fuldstændig information om hvordan Lensway behandler dine personoplysninger, dine rettigheder og hvordan du kan udøve disse, finder du i Lensways privatlivspolitik.
16. Ændringer af Vilkårene
Vi forbeholder os retten til når som helst at kunne foretage ændringer i Vilkårene. Ændringer i Vilkårene vil blive publiseret på hjemmesiden. De ændrede Vilkår gælder fra du har godkendt Vilkårene i forbindelse med et nyt køb, alternativt 30 dage fra Lensway har informeret dig om ændringerne.
17. Tvist og lovvalg
"I tilfælde hvor tvist ikke kan løses i konsensus med selskabets kundetjeneste og kunden, kan du som kunde henvende dig til Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. For indbyggere i et andet EU-land end Sverige kan du sende klagen online via EU-kommissionens platform for mægling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr. Ved eventuel tvist følger vi beslutninger fra ARN eller tilsvarende tvistløsningsorgan. Tvist som gælder tolkningen eller anvendelsen af disse Vilkåre, skal tolkes i henhold til svensk ret og lov."
Vilkår for abonnement
Som kunde hos LenswayGroup har du mulighed for nemt at købe kontaktlinser, tilbehør og rengøringsprodukter gennem et abonnement. For at oprette et abonnement gælder følgende kontraktbetingelser i tillæg til de generelle.
Du kan starte abonnementet på kontaktlinser og tilbehør og vælge det leveringsinterval, der passer dig bedst, fra 1 måned op til 12 måneder.
Betaling
For tjenesten tilbyder vi følgende betalingsmetoder:
Hvis du har tegnet et kontaktlinseabonnement, vil betalinger gennemføres ved hjælp af betalingsmetoden du valgte ved dit første køb. Hvis du betalte med kreditkort eller betalingskort, vil betalingen trækkes fra kortet du brugte. Hvis du har valgt faktura fra Klarna, vil en faktura blive sendt til din registrerede e-mail. Hvis du har valgt bankkonto, vil betalingen trækkes fra bankkontoen du brugte ved den første betaling.
Pris og fragt
Prisen på abonnementet er baseret på gældende listepris for hvert køb/udsendelse af ordrer. Du får altid gratis fragt på abonnementbestillinger.
Varighed og afslutning af abonnementet
Abonnementet på dine produkter er kontinuerligt gyldigt og har ingen bindingsperiode. Du har ret til at opsige dit abonnement når som helst, og du har altid 90 dages åbent køb forudsat at produkterne er i originalemballagen.
Vi informerer dig om kommende leveringsdatoer på Mine Sider under overskriften «Mit abonnement». Du kan nemt afslutte dit abonnement via Mine Sider eller ved at kontakte vores kundeservice.
Vilkår for prøvebrillerne
Tjenesten
Når du ønsker at få tilsendt prøvebriller til hjemlån kan du vælge 1–4 par, som du kan låne gratis i 10 dage. Din prøvetid begynder, når du har modtaget din pakke fra din postagent. Vi tilbyder ikke hjemlån af designerbriller eller solbriller.
Hvis du vil prøve flere stel
Du kan kun have en aktiv ordre for prøvebriller ad gangen. Når du har modtaget en e-mail-bekræftelse på, at vi har modtaget din retur, efter at du har sendt prøvebrillerne tilbage til os, kan du vælge nye stel til at prøve derhjemme.
Returneringer
Når din 10-dages prøveperiode derhjemme er overstået, returneres alle prøvebrillerne i de samme kasser (ydre kasse og inderkasse), som de kom i. Du finder returetiketten i din pakke. Returforsendelse er forudbetalt af os.
Brillerne skal returneres til os i uændret stand. Hvis de ikke returneres i uændret stand, er du ansvarlig for varens værditab. Lensway vil kræve erstatning for det samlede værditab (dvs. hele varens værdi), hvis den returnerede vare er i en tilstand, der gør den umulig at sælge.
Hvis brillerne ikke returneres til os, når hjemlånsperioden er overstået, sender Lensway en påmindelses-e-mail. Hvis vi ikke hører fra dig inden for 14 dage, behandles hjemlånsordren som en almindelig ordre, og du modtager en faktura svarende til den almindelige pris på brillerne.